Művészeti vezető

Vajda Gergely

karmester, zeneszerző

Vajda Gergely a Huntsville Symphony Orchestra (Alabama, USA) zeneigazgatója (2011—), a Nemzetközi Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti vezetője (2014—), valamint a Portland Festival Symphony zeneigazgatója (2017—). Három évig állt vezető karmesterként a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén, majd 2014-ben annak állandó vendégkarmesterévé nevezték ki. 2009 júliusától négy éven át töltötte be a kaliforniai Music in the Mountains fesztivál művészeti vezetői és karmesteri pozícióját. A Dispeker Artist Management művésze. 2002-ben karmesterként Gundel Művészeti Díjban, 2018-ban zeneszerzőként Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjban részesült.

2002 óta visszatérő vendégkarmestere volt a Hamburgi Staatsopernek, a Montreali és az Atlantai Operának,  az Omaha, a Baltimore Szimfonikusok, a Calgary, a Hamilton, a Winnipeg, és a Louisiana Filharmonikusok, a Columbus, az Edmonton, a Grand Rapids Szimfonikusok együtteseinek,  valamint a Symphony Silicon Valley-nek. Vezényelte Los Angeles Symphonyt, a Frankfurti Rádiózenekart, a Toronto és a Montreal Szimfonikusokat,  a St. Paul Chamber Orchestrát,  Charlotte, Kalamazoo, Louisville, Memphis, Milwaukee, Phoenix, San Antonio, Santa Barbara, Santa Rosa városok zenekarait, az ottawai National Arts Centre Orchestrát. A nemzetközi kortárs együttesek közül vezényelte az Ensemble Intercontemporaint, az ICE Ensemble-t, a Klangforum Wient és az UMZE Együttest is.

Magyarországon dirigálta többek között a Pannon Filharmonikusokat Ligeti György Le Grand Macabre című operájának koncertszerű változatában, és a Magyar Állami Operahéz Zenekarát a Budapesti Wagner-napok részeként kétszer előadott Lohengrinben. 2008-ban ő vezényelte a Salzburgi Ünnepi Játékok Bartók-est sorozatának záró előadását nemzetközileg ismert énekesekkel a Bécsi Filharmonikusok élén. Karmesterként közreműködött az Avignoni és a Strasbourgi Fesztiválokon, fellépett a Woodstock-i Mozart Fesztiválon, a Grant Park Fesztiválon és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon, valamint többször a Texas-i International Round Top Music és a kanadai Le Lanaudiére fesztiválokon. Az elmúlt öt évben a Huntsville Symphony és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának bérleti hangversenyein kívül vezényelte a Magyar Állami Operaház produkcióit, köztük Busoni Doktor Faust-jának magyarországi bemutatóját, illetve Dohnányi Ernő A tenor című vígoperájának világpremier lemezfelvételét, valamint vezényletével jelent meg Eötvös Péter Paradise Reloaded (Lilith) című operájának világelső CD felvétele is.

A szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztiválra előadóművészként és tanárként is többször meghívást kapott. 2018 nyarán a franciaországi Royaumontban az európai Ulysses program keretében oktat majd kortárs ensemble vezénylést. Az Eötvös Péter Nemzetközi Kortárszenei Alapítvány karmester és zeneszerzés kurzusainak állandó professzora.

Zeneszerzőként négy operát jegyez, kettőt magyar, egyet angol, egyet pedig német nyelven. Zenekari, kamarazenei és szólóhangszeres kompozícióit Magyarországon, Európában és Észak-Amerikában egyaránt játszák. A Hungaroton Classic kiadásában megjelent Dűvő című zenekari

darabja, valamint Forgó és Három pantomim című kamarazenei kompozíciói, a BMC gondozásában pedig, Barbie Blue címmel saját szerzői lemeze. Az Editio Musica Budapest kiadta Fényárnyék-remegés című szólóklarinétre írott művét, és Drums Drums Drums című ütős hármasversenyét. Jelenleg a klarinétra és vonósnégyesre komponált Alice Etüdök kiadása van előkészületben.